Onderwijsontwerp

duim omhoog

Docenten die hun eigen onderwijs ontwerpen, stimuleren ook hun leerlingen om hun leren te overdenken.

refresh

Verandering gericht

De snel veranderende samenleving laat zien dat gevraagde competenties voortdurend veranderen. Technologische kennis maar ook 21ste -eeuwse vaardigheden als creatief en probleemoplossend denken en ondernemerschap zijn belangrijk. Nadruk in de lessen komt te liggen op actieve kennisverwerving en aandacht voor zelfsturing door de leerling. De docent faciliteert het leerproces en daagt de leerling uit in het behalen van de leerdoelen. Op deze manier krijgen alle leerlingen een kans zichzelf  te ontwikkelen.

In het voortgezet onderwijs zijn teams en docenten bezig met innovatie van dit onderwijs. Het ontwerpen blijkt niet altijd even eenvoudig want een goed lesplan en een goede leerlijn maak je niet zomaar.

Bij het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal zijn de volgende punten cruciaal:

  1. Houd rekening met differentiatie in het leerproces.
  2. Start bij het ontwerpen vanuit het oogpunt van de leerling/de gebruiker.
  3. Ontwikkel nieuwe en aanvullende materialen.
  4. Maak gebruik van realistische, authentieke beroepsrelevante problemen in het ontwerp.
  5. Zorg voor regelmatige feedback/up/forward momenten voor de leerlingen.
  6. Maak gebruik van verschillende evaluatie manieren (formatief, summatief, ipsatief).

Bij het ontwerpen van lesplannen en leerlijnen zijn drie perspectieven belangrijk om de koers helder te houden, namelijk:

⇒ Wat wordt ontwikkeld?
⇒ Hoe wordt ontwikkeld?
⇒ Wie zijn er bij betrokken en welke rollen vervullen zij?

Kan jouw team wel hulp gebruiken? De ideeënwerkplaats helpt je graag bij het ontwerpproces.

Geïnteresseerd in dit aanbod? Maak vrijblijvend een afspraak en ik bespreek graag de mogelijkheden.

 

Reacties zijn gesloten.