Van Startbekwaam naar Bekwaam leraar

jonge docentDe training van startbekwaam naar bekwaam leraar is een inhoudelijke verdieping en een doorgaande professionalisering op het leraarschap.

fast forward

Voortgang gericht

Gefeliciteerd! Je hebt je diploma op zak. Je bent nu een startbekwame leraar. Je heb allerlei ideeën die je wilt toepassen. Je staat te trappelen om aan de slag te gaan. Of je bent zij-instromer of herintreder en hebt behoefte aan verbreding en verdieping.

Als leraar vervul je een viertal rollen: die van pedagoog, didacticus, organisator en teamlid.
In deze training leer je om pedagogische, didactische en organisatorische vragen als beginnend leraar en teamlid te bespreken, te onderzoeken en een aanpak voor duurzaam succesvol werkgedrag toe te passen.

Beschrijving

VAN STARTBEKWAAM NAAR BEKWAAM LERAAR

In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:

1: Klassemanagement. Hoe ga je om met gedrag van de leerlingen? Hoe creëer je een veilige leeromgeving? Hoe houd je orde in de klas?

2: Gesprekstechnieken en communicatie. Hoe communiceer je met je collega’s? Hoe maak jij gebruik van de kennis en ervaring van je collega’s om jezelf verder te professionaliseren? Hoe bereid je een vergadering voor? Hoe ga je in gesprek met ouders op ouderavonden? En hoe communiceer jij met de leerlingen?

3: Verbetering eigen lessen en gebruik maken van activerende didactiek. Hoe controleer je of de lesdoelen behaald zijn? Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen aan het werk zijn in plaats van jij? Hoe motiveer je de leerlingen? Hoe maak je ze verantwoordelijk voor de eigen prestatie? Plannen, hoe doe je dat effectief?

4: Differentiëren. Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen op hun eigen niveau aan de gang kunnen? Hoe organiseer je differentiatie binnen je eigen lessen?

5: Mentoraat. Hoe werk jij aan een positieve groepsvorming in jouw mentorklas?

6: Reflecteren en evalueren en feedback ontvangen.

VOOR WIE:

De training is voor startende leraren, zij- instromers en herintreders die werkzaam in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroeps onderwijs.

Werkwijze

WERKWIJZE:

In deze cursus gaan we gedurende 5 maanden met verschillende onderwerpen aan het werk.

We komen om de maand bij elkaar. Je maakt je eigen ontwikkelplan dat iedere bijeenkomst terug komt. Je kunt je vragen voorleggen aan de docent en je wisselt ook met je medecursisten van gedachten (intervisie). Dat kan overigens ook via de email en het online platform tussen de bijeenkomsten door.

Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van het ICALT lesobservatieformulier voor het evalueren van het pedagogisch didactisch handelen van leraren ontwikkeld door Rijksuniversiteit Groningen. Er wordt gebruik gemaakt van Peerlearning reflectie en feedback door peers. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van de vragenlijst interpersoonlijk leraarsgedrag.

Tussen de bijeenkomsten voeren de deelnemers verschillende huiswerkopdrachten uit, zoals observatieopdrachten, schrijven en bespreken van ontwikkeladviezen en het lezen van bijbehorende literatuur.

Resultaat

RESULTAAT:

Aan het eind van de training heb je

⇒ een kennisbasis van waaruit je kunt handelen.
⇒ een heldere visie op hoe leraren en leerlingen leren.
⇒ weet je hoe je van experts en peers kunt leren.

Data en praktische zaken

DATA:

Dinsdagavond: 31 oktober, 21 november, 19 december 2017, 23 januari en 13 februari 2018 van 17.30-21.30 uur in Utrecht (locatie is nog niet bekend).

PRAKTISCHE ZAKEN:

Groepsgrootte: min. 5 – max. 12 deelnemers.
Studiebelasting: 28 uur (15 contacturen + 13 zelfstudie uren)
Locatie: Utrecht.

KOSTEN:

Prijs: € 750,-  (vrij van btw).
Het bedrag is inclusief trainingsmateriaal, checklisten, begeleiding, thee en koffie en broodjes.

 

Is dit interessant voor je, schrijf je dan in.

Deze training is goedgekeurd door Registerleraar.

 

Geïnteresseerd in dit aanbod? Maak vrijblijvend een afspraak en ik bespreek graag de mogelijkheden.